Czy pracodawca ma obowiązek wystawić zaświadczenie o dochodach byłemu pracownikowi?
Dobra wola pracodawcy
Nie, jeżeli takie zaświadczenie jest potrzebne byłemu pracownikowi dla celów prywatnych, np. przy zmianie pracy. Przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku wydawania zaświadczeń o zatrudnieniu i zarobkach. Zaświadczenia takie są wydawane w ramach ogólnego dbania o pracownika z punktu widzenia realizacji stosunku pracy, pod warunkiem jednak, że są dla pracownika ważne. Jeżeli status pracownika zostanie utracony, pracodawca jest wolny od wszelkich zobowiązań, a wystawienie takiego zaświadczenia może być tylko oznaką dobrej woli.
Kiedy pracodawca ma obowiązek wystawić zaświadczenie o dochodach?
Sprawa wygląda inaczej, jeśli takie zaświadczenie potrzebne jest przy ustalaniu prawa do świadczeń i ich wysokości z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wtedy zgodnie z obowiązkiem, jaki na pracodawcę nakłada ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, pracodawca jest zobowiązany wystawić takie zaświadczenie na druku ZUS-RP 7 (może być ono użyte tylko do ustalania prawa do świadczeń i ich wysokości).
Podstawa prawna: art. 85 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
Agnieszka Stolarska
Główna księgowa w firmie AGDAR Usługi księgowe
Niniejszy artykuł nie stanowi czynności doradztwa podatkowego (w szczególności opinii podatkowej) czy też jakiegokolwiek innego doradztwa. Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Treść artykułu stanowi wyłącznie wyraz poglądów autora lub odzwierciedlenie jego wiedzy na tematy poruszone w artykule.