Harcerze starsi to ta grupa wiekowa, którą dorośli zwykli nazywać młodzieżą. Przedział wiekowy tej grupy to: 13 – 15 lat.
Jest to bardzo charakterystyczna grupa, gdyż to właśnie w tym wieku zachodzi proces dojrzewania. Dlatego program pracy drużyny starszoharcerskiej skierowany jest na realizacje naturalnej potrzeby młodzieży jaką jest poszukiwanie. Poszukiwanie polegające na przewartościowaniu dotychczasowego sposobu patrzenia na świat i autorytety. W swojej pracy o programie decyduje Rada drużyny przy wsparciu Drużynowego. Harcerze starsi to najczęściej (jeszcze do niedawna) harcerze, którzy mają za sobą przygodę w drużynie harcerskiej. Jednak nierzadko zdarzają się osoby zaczynające swoją przygodę z harcerstwem od drużyny starszoharcerskiej.
Rozwój zainteresowań
Dobrze zbudowany program działania takiej drużyny, jak już wcześniej wspomniano, powinien uwzględniać potrzebę poszukiwania i poznawania. Pozwala on wówczas na nieskrępowany rozwój własnych zainteresowań, a z drugiej strony zakłada ich zmienność. W taki sposób harcerze starsi dostrzegają różnorodne możliwości oraz przygotowują się do wyboru specjalizacji i własnej drogi rozwoju.
Program pracy drużyny ukierunkowany jest:
– zadaniami prób na stopnie harcerskie – u chłopców odkrywca (jedna krokiewka) i ćwik (dwie krokiewki), u dziewcząt pionierka (jedna krokiewka), samarytanka (dwie krokiewki)
– zainteresowaniami harcerek i harcerzy
– poszukiwaniem pól działania i sfer aktywności.
Projekt starszoharcerski
Charakterystycznym instrumentem metodycznym dla tej grupy wiekowej jest Projekt starszoharcerski. Jest to zadanie podjęte z własnej inicjatywy osób, które będą je realizować. Istotą projektu jest wspólne planowanie i odpowiedzialność za poszczególne jego etapy i elementy, a na końcu ocena przez grupę. Punktem wyjścia jest jakieś zamierzenie, cel, inicjatywa. W toku realizacji projektu każdy uczestnik wykonuje wynikające z planu zadania indywidualne zgodne ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami. Projekt ma na celu rozwinięcie tych możliwości oraz kształtowanie umiejętności i pracy zespołowej harcerzy starszych.
Aktywne poszukiwanie
Szczególnie zalecane są formy pracy, które stwarzają możliwość aktywnego poszukiwania, takie jak: wycieczka, rajd, zwiad, różnorodne formy dyskusyjne, zbiórka tematyczna zajęcia specjalnościowe.
Drużyna organizuje samodzielny programowo obóz letni, w trakcie którego dokonuje podsumowania całorocznej pracy wychowawczej. Szczególne formy obozów to obóz tematyczny i obóz zagraniczny.
hm. Tomasz Dudewicz
fot. Paweł Szeląg